LogoHeader8 480px

Boosta ditt självförtroende med enkla övningar!

Visste du att du enkelt kan boosta ditt självförtroende genom några enkla övningar?

Alla som arbetar med drama och teater ser och förstår intuitivt hur viktigt kroppsspråket är för kommunikationen med andra. Inte minst beträffande vem som dominerar vem. Är det ovant att tänka sig att vi alla håller på med dominans eller underkastelse? Se då bara på djuren och hur de "läser" varandra för hierarkin. Vem har högst rang? På samma sätt möts och läser vi människor av varandra för att se vem som har makten eller bestämmer i varje enskild situation. Det är små små medel vi använder oss av; ett tonfall, en blick, ett handslag. Det ändrar sig dessutom hela tiden så ingen är eller har en specifik status hela tiden.

Keith Johnstone, känd teaterprofil, introducerade begreppet Status, som ett sätt att definiera vad som pågår. Han menar att när bekanta blir vänner är den stund då vi så att säga kommer överens om att spela status med varandra. Man skulle kunna säga att det handlar om ett medvetet förhållningssätt och en lek med status mellan vänner. Det är inte längre blodigt allvar utan vi vet vårt eget och varandras värde och behöver inte konkurrera.

Finns mycket mer att säga om detta men här en övning om hur vi konkret kan göra för att just boosta självförtroendet.

ÖVNING: Pröva att inför intervju eller annat möte av vikt ställa dig med armarna sträckta utåt och benen brett isär som på bilden nedan. Eller någon av de andra så kallade dominanta poserna i den översta raden på samma bild. (I den undre raden ser vi exempel på poser av underkastelse eller låg status på dramaspråk.)

Gör så i ca två minuter. Känn det som om du hade all tid i världen och liksom "äger luften" omkring dig. Vad som händer är att din hjärna och din kropp samspelar och du känner dig starkare. Om så bara i stunden.

Amy Cuddy och hennes forskarteam vid Harvard University, kom fram till att det till och med är mätbart i blodet; testosteronet ökar med 20% och kolestorolet minskar med 25%. Vanligtvis kopplas testosteron till bra självförtroende och kortisol är ett stresshormon.

Testa på motsatsen bara för att känna kontrasten och märka skillnaden! Närhelst du känner dig lite låg eller behöver peppa dig av någon anledning, minns då hur mycket enkla kroppspositioner kan göra för ditt humör och välbefinnande!

 

amy cuddy

Petra Skogsberg

Skriven av : Petra Skogsberg

Powered by JS Network Solutions