LogoHeader8 480px

Har du bara en minut till övers? - antistressövning

Ibland behöver vi små påminnelser i vardagen för att hitta det där lugnet. Som du säkert vet är det vanligt att andningen blir kortare och mer centrerad i bröstet, då vi stressar runt, istället för djupare bukandning. Så rent instinktivt gör vi ibland djupa suckar och hämtar andningen med några djupa andetag, som för att lugna ner nervsystemet. Mindfulness och meditation är fantastiska redskap men ibland kan vi behöva något konkret och snabbt att ta till som i dessa enkla antistress övningarna nedan. Du kan göra dem varhelst du befinner dig.

Har du bara en minut över? Ja då kan det hjälpa att placera din ena hand på området strax under naveln och känna vågrörelsen som sker. (Även om den må vara mindre kännbar just när du är som mest uppe i varv.) Samtidigt så andas du in - räknar till tre- andas ut- räknar till tre. Gör så under en minut. Du kan också lägga till "Jag är" på inandningen och "lugn", "stabil", "trygg" eller vad du nu än väljer själv, på utandningen. Förvånansvärt effektiv!

Har du två minuter över? Ja då kan du testa att sätta dig bekvämt samtidigt som du räknar ner från tio till noll. Count down slowly from 10 to 0. För varje andetag du tar, säg "10"för dig själv.  Andas ut sakta och på nästa inandning säg "9" och andas ut sakta och fortsätt så ända till du kommer till 0. Här bör du känna dig mer avspänd, om inte - gör den igen!

Har du tre eller fler minuter över? Ja lägg då ifrån dig allt en stund och sätt dig bekvämt. En vanlig övning vid stress är förstås att "checka in" hur kroppen mår. Känn efter hur dina ansiktsmuskler känns just nu, om du spänner dig nånstans, t.ex. i käkran och runt mun och ögon. Testa att öppna munnen och rör på käken lite. Sänk medvetet axlarna och låt armarna falla åt sidan. Känn hur händerna blir avspända och känns hur du blir medveten om underlaget du sitter på. Hur dina lår och vader slappnar av. Känn hur du blir tyngre och känn det som att fötterna får rötter som växer djupt ner genom golvet och ner i jorden. Låt andhämtningen bli djupare allt eftersom du scannar din kropp, del för del.

Har du några timmar över? :) Ja men gå då en promenad i skogen och sätt dig därefter ner och meditera i tjugo minuter. Det kan vara så enkelt som att sitta bekvämt och endast föja andetagen i mage eller solar plexus. Det finns massvis med forskning på hur välgörande det är för oss med både skog och meditation!

Eller som zen buddhist munken Thich Nath Hahn säger: “Breathing in, I calm my body. Breathing out, I smile. Dwelling in the present moment, I know this is a wonderful moment.”

Thich nath hahnThich Nath Hahn - zenmunken som inbjuder oss att andas med mer närvaro i livet.

Petra Skogsberg

Skriven av : Petra Skogsberg

Joomla Extensions