LogoHeader8 480px

Närvaro nu!

Ett riktigt bra tips att ta till när du snabbt behöver komma ner i varv, lugna ner tankarna och bli närvarande och klar i knoppen är en övning jag lärt mig i något mindfulness sammanhang (möjligen läst det?) och som samtidigt påminner om en dramaövning. (Mer om det det för den intresserade längre ner. Men först NÄRVAROövningen!)

Stanna upp i det du gör och sätt ord på allt du gör. Kanske behöver du lämna datorplats eller lägga ner mobilen. Gå upp från stolen eller platsen där du sitter medan du tänker tanken: nu reser jag mig, nu sträcker jag benen, nu går jag med höger fot och nu med vänster. Till exempel så. Eller: Nu tar jag höger hand och lyfter vattenblandaren på kranen - nu känner jag efter om det är kallt med fingrarna - jag lyfter bort handen och tar glaset på diskbänken - jag lyfter glaset mot vattenstrålen - jag ser det rinna ner i glaset, osv. Poängen med detta som kan låta alldeles märkligt när du läser, är att få tankarna att gå ner i varv och se vad som händer i detta nu. Det funkar oerhört bra! Problemet är oftast snarare hur länge du kan stanna kvar i detta tillstånd.

Plötsligt får du in lite klarhet bland alla tankar och förhoppningsvis hinner andningen bli lite djupare och lugnare också. Du som läser detta på buss, tåg eller tunnelbana kan mer göra en vanlig kroppsscanning och fokusera på andningen i detta nu. Kanske titta ut genom förnstret en stund och känna hur du sitter i stolen. Hur fötterna känns mot golvet. Det vill säga mer "klassisk" mindfulness.

DRAMAövningen då? Jo den går till på ett liknande sätt. Där är ni flera som gör övningen tillsammans, men i taget går upp och gestaltar ett rum. Den första att starta övningen är den som anger "färg och form", bildligt talat. Denne anger storlek på rummet och vilka möbler som finns. Går hen in i ett badrum ja då ska de andra veta var kranen finns och var handduken hänger. Denna övningen skapar också närvaro men syftet är mer att öva på gestaltning av rum och att inte till exempel släppa föremål rakt "ner i golvet" - vilket publiken märker direkt - och därmed bryta illusionen av gestaltningen.

Ha en fin dag och kom ihåg att stanna upp då och då för att sätta ord på tankarna! :)

mindMindfulness eller medveten närvaro handlar om att stilla tankarna och landa i dig själv här och nu. världens enklaste och världens svåraste... skulle en kunna säga.

Petra Skogsberg

Skriven av : Petra Skogsberg

Joomla Extensions