Besvärliga människor - eller hur du skapar mellanrum i konflikter

Besvärliga människor, finns det? En något annorlunda titel på denna blogg, för egentligen tror jag ju inte på att en enda människa kan sägas vara bara det ena eller andra. Ingen människa är stöpt i enbart en viss form. Människor är komplexa varelser med både bra och mindre bra sidor. Dessutom beter sig ingen på samma sätt i alla sammanhang.

Samtidigt tenderar en del människor att oftare hamna i konflikter än andra och skapa dramatik omkring sig. Men det finns inget vi och dem – nästa gång kanske det är du som utgör den besvärliga personen som har svårt att ge med dig och jämka?

Vad kan du göra om du befinner dig i en direkt konfliktfylld situation, antingen på jobbet eller i privata relationer? Det första är att ta ett steg tillbaka och se dig själv och den andra utifrån eller ovanifrån. Det kanske inte är läge att se vare sig dig själv eller den andre med empati om konflikten är överhängande och du har fastnat i ett ”jag- har- rätt-du- har- fel”- tillstånd. Men att skapa lite mellanrum och ta ett steg tillbaka kan göra att vi inte blir lika känslostyrda och därför inte triggas lika lätt.

Ibland känns det inte som läge att backa direkt i stunden, men du kan ändå pröva att väja undan, på olika sätt. Be att få återkomma när du tänkt igenom saken. Beroende på situation, längd på konflikten samt beroende på vilka som är inblandade (tänk roller; det är inte helt uppenbart att tillämpa samma metoder på en chef som på en kollega). Ofta pratar man också om hur involverade vi är känslomässigt; ju mindre känsla som är involverad i konflikten, desto mindre konfliktfylld är den. Många ingredienser att fundera på alltså i den smet som konflikten utgör.

Som ett sätt att skapa distans kan givetvis humor vara avväpnande också, i den mån det passar in. Eller att göra något oväntat. Ett personligt exempel på att agera avväpnande eller "inte gå igång" är en händelse nästan 20 år bakåt i tiden. Jag var förmodligen mer slarvig då mot idag, vad gällde den gemensamma tvättstugan i det hyresrättshus jag bodde i då. Jag hade lämnat kvar kläder hängande på tork och den äldre grannen frågade mig, i trapphuset då vi möttes, om jag hade städat och gjort klart allt inför hennes besök senare samma dag. Det tyckte jag och tänkte därmed att saken var ur världen. Det dröjde kanske 5 minuter så ringde hon på dörren, efter ha kollat av tvättstugan och var nu fly förbannad. Men, och här kommer det fina i kråksången som man brukar säga, jag var alldeles lugn. Jag drogs inte med i hennes ilska. Jag lyssnade och svarade sakligt och lugnt. Troligen var min dagsform bra och jag kände mig inte som en skurk (=behövde ej gå i försvar). Det som hände sedan var att hon svängde totalt allteftersom hennes ilska rann av henne och hon bad till och med om ursäkt på slutet.

Jag tror att anledningen till detta var främst att jag inte blev triggad, stressad eller uppskruvad själv men också att det rent sakligt gick att framlägga argument som hon förstod och godtog. Tilläggas ska också att kvinnan nog var lagd lite åt det koleriska hållet och hade lätt att ”gå igång”. Själv hade jag rätt kul åt detta inombords och det har funnits med mig som ett intressant och roligt minne sedan dess.

Så distans och objektivitet är en bra början. Även om det inte görs i en handvändning kommer allt som tränas att till slut gå mer på automatik. De metoder jag har använt i många år är mindfulness och meditation. Även forskning visar att dessa tekniker ökar center för empati i hjärnan *. Metoder som tränar oss att se oss själva både objektivt och subjektivt. Att träna medkänsla med både sig själv och andra är annars ett sätt att nå ett djupare skikt inom oss, där vi inte fastnar i vem som har rätt eller fel. Lite som poeten Rumi säger:

”There´s a field beyond right and wrong, Ill meet you there.”

 

hands 2667461 1280"There's a field beyond right and wrong, I'll meet you there." /Rumi
Att skapa mellanrum och ta ett djupt andetag när du står mitt i en konflikt är inte bara ett gammalt mossigt talesätt. Det finns mycket att vinna på detta.

 

*) Åtskilliga studier visar att center i hjärnan som har med empati för sig själv och andra påverkas och engageras vid mindfulness och meditaion. Några studier som visar detta är bland annat: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7139462/ 

och: https://centerhealthyminds.org/news/dalai-lama-and-uw-expert-share-message-of-hope-determination-and-education-of-the-mind-during-pandemic-1

 

 

 

 

Authors

Petra Skogsberg

Petra Skogsberg